Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Dag allemaal,

Is er een manier om de volgorde van de base views in een drawing te veranderen?

De situatie is de volgende:

Als je een drawing begint plaats je een base view en saved deze drawing. De titelhoek wordt gevuld met de properties van dit eerste model (of eerste base view).

Er worden nog enkele andere base views van andere modellen aan toegevoegd.

Nu wil ik nog een base view toevoegen van een ander model, en deze moet de taak van het eerste base view overnemen. Hierna wordt uiteraard het originele model/base view verwijdert.

MAAR eens je het eerst model verwijdert, wordt de titelhoek automatisch (of door te klikken op 'Update Copied Properties') gevuld door de properties van het eerstvolgende model in de modeltree.

De enigste oplossingen die ik ken zijn:

-Manueel de iProperties van de drawing aanpassen (hier ben ik niet veel mee, vermits bij het klikken op 'Update Copied Properties' toch nog de verkeerde properties in de titelhoek staan)

-De hele tekening opnieuw beginnen, en dan meteen met het juiste model beginnen (tijdrovend)

Ook heb ik al geprobeerd:

Het nieuwe base view ergens op de drawing te zetten, 'Replace Model Reference' klikken en de de referentie verwisselen van het eerste base view naar het nieuwe.

Maar eens je dan opnieuw op 'Update Copied Properties' klikt vervalt dit precies en staan toch weer de verkeerde properties in de titelhoek.

Hopelijk komt het duidelijk over!

Alvast bedankt!

Groeten,

Tom

Aantal maal bekeken: 749

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nog even toevoegen:

Ik gebruik Inventor 2013.

De tekeningen zijn gemaakt in een oudere versie (2011 of 2012).

Hier géén probleem als ik de model reference vervang.... properties in de ROH worden netjes bijgewerkt, update copied properties kan ik nu niet eens selecteren... (werkt nu met inventor 2012).

Tom, ik ben hier al meerdere keren naar opzoek geweest maar heb nog steeds niets gevonden wat werkt. Ik denk dat het ook (nog) niet mogelijk is omdat autodesk deze functie nog niet heeft ingebouwd. Hopelijk in versie 2014?

Ariën: Tuurlijk kan je d.m.v. model reference het baseview vervangen. Maar wat Tom bedoeld is, dat je bvb op je 1e sheet een samenstelling plaatst en op de 2e sheet een los onderdeel wat in deze samenstelling zit. De ROH voor de 2e sheet wordt niet standaard vanaf de 1e sheet overgenomen, maar krijgt de properties van het onderdeel wat als eerste op de 2e sheet wordt geplaats. Vergeet je dus als eerste de samenstelling te plaatsen en ga je het onderdeel volledig bematen enz. en probeer je dan d.m.v. model reference het onderdeel te vervangen dan ben je al je maatvoering kwijt.

Rob.

Ah ok, had ff gemist dat Tom meerdere sheets bedoelde.

Dat is iets wat -voor zover ik weet- ook in 2014 NIET is veranderd.(alhoewel de uiteindelijke release altijd af kan wijken van de test versies...)

Ik wist dat ik het niet al te duidelijk had geformuleerd.

Neen, het gaat niet om meerdere sheets!

Het gaat om een lassamenstelling. In het bedrijf waar ik werk wordt dat getekend door de lassamenstelling zelf op de drawing te zetten boven de ROH, en vervolgens alle parts die erin zitten aan de andere zijde van het blad te zetten.

Dus, 1drawing (.dwg), 1 sheet met daarop 1 lassamenstelling en alle parts die hierin zitten er apart bij.

Ik probeer het wat overzichtelijker te maken:

We nemen een .iam, in dit geval 1.iam.

Deze 1.iam is opgebouwd uit 10.ipt, 11.ipt en 12.ipt.

We beginnen een nieuwe DWG, en plaatsen hierop 1.iam, en saven de tekening. De ROH staat nu gevuld met de properties van 1.iam.

Nu vervolledigen we de tekening met de baseviews van 10.ipt, 11.ipt en 12.ipt op dezelfde sheet.

Nu komt het onduidelijke:

Ik heb identiek dezelfde samenstelling nodig maar met 20.ipt ipv 10.ipt.

Ik maak hiervoor een nieuwe assembly: 2.iam die opgebouwt is uit 20.ipt, 11.ipt en 12.ipt.

Nu nemen we terug onze DWG.

We verwijderen het baseview van 1.iam en vervangen deze door 2.iam.

Ook verwijderen we op de tekening het baseview van 10.ipt en vervangen deze door 20.ipt.

Als we nu de tekening opslaan en op 'Update Copied Properties' klikken vult de ROH zich met de properties van het 2e geplaatste baseview, nl. 11.ipt.

Vandaar de vraag of het mogelijk is om de baseviews van volgorde te veranderen. Zodat de laatst geplaatste 2.iam bovanaan komt te staan, en de properties van deze in de ROH komen te staan.

Hopelijk is het nu wat duidelijker :-)?

@ Ariën: het model reference vervangen leek me ook een goede oplossing, maar bij mij blijft de knop 'Update Copied Properties' actief, en overschrijft alles in de ROH eens ik hierop klik.

Het voor mij maar een weetje wat in zo'n situatie de mogelijkheden zijn. Het is ondertussen niet meer dringend nodig want ik had evensnel alles opnieuw getekend.

Maar als er voor dit probleem een betere oplossing is dan alles opnieuw over te tekenen: ik leer altijd graag bij!

Met vriendelijke groeten,

Tom

Tom,

Maken jullie gebruik van de Vault? Dan kun je nl. beter de functie "Copy Design" toepassen.

Je maakt dan een 1:1 kopie van je tekening en model (de 1.iam) en hernoemt deze naar 2.iam.

Nu open je het nieuwe 2.iam (wat feitelijk nog steeds de componenten van je 1.iam bevat) en vervangt dan de 10.ipt door de 20.ipt.

Update het model (met het bliksemschichtje) en save de nieuwe 20.iam.

Open de tekening die je met de copy design hebt gemaakt en update tekening.

Alles zal nu je referenties van de 20.iam bevatten.

Helaas.

We werken hier wel met Vault, maar dit is een oud project uit de tijd dat ze nog geen Vault gebruikten.

90% van de andere projecten werk ik wel via Vault, dus ik ben volledig mee met je redenering!

Maar jammer genoeg kan dat nu niet toegepast worden.

Toch bedankt voor het antwoord!

Dat gaat toch ook met Design Assistant? :S

Ja inderdaad.

En zelfs met 'Save As' desnoods denk ik..?

Maar je hebt dan toch nog steeds hetzelfde probleem, of niet?

Want als je een copy design maakt van de drawing staan nog steeds al de oude base views hierin zoals ze in de originele drawing staan.

Dan moet je toch nog steeds manueel, in de nieuwe drawing, het oude baseview (1.iam) vervangen met nieuwe assembly (2.iam). En dan zitten we weer terug bij af.

Er zijn uiteraard verschillende oplossingen, maar binnen een tekening bepalen welk baseview de titelhoek vult gaat precies niet zomaar.

Replace model reference is de 'snelste' oplossing denk ik. En zou het antwoord moeten zijn.

Maar als je dan gaat werken met 'Update Copied Properties' valt deze redenering aan diggelen.

Ik had laatst hetzelfde probleem... Ik had 15 lasonderdelen in 1 tekening (allemaal kleine plaatjes), maar was vergeten de weldment assembly als eerste in te voegen.

Als je een nieuwe sheet maakt met de goede base view kun je daarna alle views van de ene naar de andere sheet kopiëren (selecteren in de browser, vergeet de projected views niet mee te selecteren). Alle maatvoeringen worden dan overgenomen. Dit was uiteindelijk de kortste weg. De Base view staat net naast de tekening, beetje smerige oplossing, maar werkt wel

Met vriendelijke groet,

Mark van Gastel

Mark, om even terug te komen op jouw post.

Ik heb een iLogic rule geschreven die de stappen doet die jij aangeeft. Dit kan erg snel werken wanneer je reeds bestaande tekeningen moet wijzigen, of wanneer je zoals je aangeeft de samenstelling bent vergeten te plaatsen. Voeg "Change BaseView OpenDialog" als externe rule toe om deze snel te kunnen benaderen.

Een andere mogelijkheid is zoals ik hier boven al eens aan heb gegeven met een tekening met meerdere sheets. Wanneer je niet elke sheet begint met het zelfde document dan krijg je verschillende titelblokken binnen 1 tekening.
De Rule "Change BaseView" plaatst het baseview van de eerste sheet op de actieve sheet. 

Misschien dat andere mensen hier ook iets aan hebben. Mocht iemand opmerkingen hebben t.a.v. deze code laat het me dan even weten.

Met vriendelijke groet,

Rob

Bijlagen:

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2020   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden