Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Macro's Labo, Sheetmetal: Exporteren plaatuitslagen (HOT TOPIC!)

Hallo,

Naar aanleiding van het plaatsen van mijn programma voor het exporteren van plaatuitslagen wil ik graag een nieuwe discussie starten. 

Graag zou ik informatie willen over het wel of niet functioneren van het programma. In Inventor 2010 schijnt de add-in niet te werken. Zijn er meer mensen die dit uitgetest hebben?

Ik heb geprobeerd om voor zover mogelijk de DSX standaard te volgen om toch een beetje te standaardiseren, zoals het woord al zegt, maar kom er achter dat er heel verschillend gewerkt wordt. Ik heb ook wel eens de indruk dat bij het ontwikelen van zoiets de mensen op de tekenkamer vaak vergeten worden, maar die zijn wel de belangrijkste schakel in het geheel.

Deze add-in is geschikt voor Inventor 2015-2018. (Voor 2011-2014 zijn er oudere versies beschikbaar)
Klik hier om het programma te downloaden.

Klik hier om een video van de add-in te bekijken, gemaakt op AU2013.

meer info op zijn website: www.matprop.com

en deze hotnews post

Aantal maal bekeken: 2785

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wim,

Een kleinigheidje heb ik in deze laatste versie toch nog gevonden: de optie om de maateenheden te kiezen is verdwenen. Ik snap dat je dit gedaan hebt omdat je de units van Inventor overneemt, maar in het csv bestand dat ik het snijbedrijf aanlever moet de plaatdikte een numerieke waarde zijn. Dit betekent dat ik via Excel alle "mm" vermeldingen moet verwijderen.

Kun je een optie toevoegen om met of zonder maateenheden te exporteren?

Een andere leuke optie zou zijn om zelf een bestandsnaam voor het csv bestand te mogen invullen.

Keep up the good work :-)

Guido, de csv-file is een kopie van de velden uit de tabel. Aan de opbouw van dit bestand heb ik verder weinig aandacht aan gegeven omdat ik er nog nooit een reactie op gehad heb. 

Ik ben wel benieuwd hoe de snijbedrijven zo'n file graag willen zien. Op de site van de metaalfederatie met hun DXS-standaard stond dat er een csv-file meegeleverd moest worden. Nu kijk ik weer op hun site en nu schrijven ze een XML-file voor. Vreemd.

Maar jouw opmerkingen zijn zeker mogelijk en dit ga ik ook binnenkort realiseren.

Wim, het bedrijf waar ik mijn plaat laat snijden opent het csv bestand in Excel. Het enige wat ze doen is een kolom toevoegen met een klant/projectcode, zodat ze ons snijwerk met snijwerk van andere klanten en projecten kunnen samenvoegen en later ook weer uit elkaar laten halen. Ik denk dat het weinig verschil maakt of dit csv, xls of xml is, zolang Excel het maar direct in kan lezen.

Hun systeem herkent verder alles automatisch (materiaal, dikte, aantallen, bestandsnaam) en het geheel wordt dan ook volledig automatisch zonder handmatige controle in produktie genomen.

Ik heb een nieuwe versie van de export tool op mijn site gezet met een aantal kleine, (naar mijn mening) verbeteringen.

• Bij het selecteren van een part zonder uitslag wordt deze automatisch gegenereerd en opgeslagen
  • Optie toegevoegd om het overschrijven van reeds geëxporteerde bestanden uit te zetten.
  • csv-bestandsnaam kan aangepast worden
  • eenheden van de plaatdikte worden niet meer meegenomen bij het exporteren naar csv
  • bestandsnaam moet vooraf geselecteerd worden in de settings.
  • voor de bestandsnaam kan nu ook een veld uit de custom properties gekozen worden. Dit kan handig zijn als er een snijmachine met DOS-besturing gebruikt wordt en er maar 8 karakters gebruikt mogen worden.  

Wederom mijn complimenten! ;-)

Wat dit voor mij helemaal perfect zou maken, is dat ik in de partslist op tekening duidelijk kan maken welke parts tbv het lasersnijden geexporteerd zijn. Een parameter die het omgekeerde zou zijn van "Except from Assembly Export" zou dit misschien mogelijk kunnen maken? Kan ik op 1 of andere wijze automatisch een vinkje in de parts list plaatsen op basis van een parameter die Yes of No is?

Met "Except from Assembly Export" lukt het nu zeker niet, want deze is pas aanwezig na het selecteren van deze optie.

is het nog altijd niet mogelijk om binnen 1 project alles met 1 klik te exporteren?

bedankt voor de update, kga het zeker opnieuw uittesten :-)

Al gebruik ik een andere tool, die van alle gecreëerde sheetmetal delen automatisch een ontvouwing maakt, en eerlijkheidhalve vindt ik nog altijd makkelijker in gebruikname.

edit: zou handig zijn als hij ook automatisch de ontvouwing zou wegschrijven bij het saven van een sheetmetal deel, hopelijk kan je dit implementeren in een andere update :)

mvg

Rudy

welk progje gebruikt U dan als ik vragen mag??

grt

iFlatPatternExport32_64 V1.4

Bijlagen:

Deze versie maakt nu ook automatisch ontvouwingen van alle geselecteerde delen, zolang ze nog niet bestaan, en saved deze ook.

Eigenlijk adviseer ik om de ontvouwingen handmatig te doen om zo een controle te kunnen uitvoeren. Inventor positioneert de ontvouwing niet altijd correct.

Dat is ook de reden dat ik geen automatisch wegschrijven bij het save-commando heb ingebouwd. Je hebt dan geen goede controle op wat je exporteerd.

De kracht van de tool in vergelijking met andere is o.a. de controle die je hebt bij het exporteren.

WIm, ik wil in geen elk geval het succes van uw Tool ondermijnen

integendeel ik wil het gewoon beter maken voor ons.

De kracht van het automatisch saven zit er net in dat je niet meer moet omkijken of je de ontvouwingen hebt gesaved in een bepaalde directorie om door te sturen naar (in ons geval) het atelier. Als ik ze allemaal handmatig moet saven kan ik net zogoed de alleoude methode gebruiken - RMK -> save sheetmetal as Dxf.

No offence

Op verzoek:

Idd een interessante tool!

Op het eerste zicht (zonder de tool effectief geprobeerd te hebben):

- keuzemogelijkheid snijgas: zuurstof of stikstof; kan belangrijk zijn voor de verdere afwerking van de stukken bvb: poederlaken.

- Gewone of fijne (kwaliteit) snijrand: sommige machines hebben daar aparte snijtabellen voor. Fijner is natuurlijk (meestal) trager snijden.

- Aanduiden waar microjoints mogen komen (zodat stukken niet kunnen tippen)?

- Een automatische checkup of een plaatuitslag wel effectief kan gesneden worden zou helemaal cool zijn.

Bvb: controle diameter gaten: vuistregel: >1,5 plaatdikte.

- Automatisch afronden van de hoeken: hoe dikker de plaat hoe groter de radius moet zijn.

Bovenstaande puntjes zijn wel uit de losse pols neergeschreven.

Zo zie je maar dat iedereen andere wensen heeft!

Ik hou ook graag zelf de controle over mijn ontvouwingen. De winst zit voor mij vooral in het feit dat ik geen snijwerk meer vergeet, en dat ik een kloppend csv-bestand heb, wat onze snijder bijna geheel ongewijzigd inleest.

Afspraken over snijkwaliteit maken we zelf met het snijbedrijf, in 95% van de gevallen is dit afdoende. Ons snijbedrijf heeft voor ons het ook zo geprogrammeerd welke gaten er nog gesneden mogen worden en welke ze met een kruis graveren. Deze hoef ik dus niet handmatig in mijn dxf's aan te passen.

Ik moet er niet aan denken dat er automatisch afronden optreedt, wat ik scherp wil, moet scherp blijven.

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2020   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden