Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Hallo allemaal

Ik heb een vraag...Wij moeten voor een project allemaal hekwerken maken...Nu moeten deze hekwerken op een bepaald nulpunt geplaatst worden...Als dit gelukt is moet ik dit bestand omzetten naar een ifc bestand zodat de aannemer diverse lagen over elkaar heen kan leggen en kan zien of dit allemaal past

Hoe krijg ik dit voor elkaar

Ik hoor graag

Fijne kerstdagen allemaal

Aantal maal bekeken: 42

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Stefan,

Wij gebruiken hiervoor altijd een Samenstelling met daarin een Part waarin enkele simpele schetsen zitten, waar in jouw geval de hekwerken op ge-contrained kunnen worden. Van het part laat je in de samenstelling dan de schets zien en je plaatst de hekwerken op deze schets lijnen. Zoals je in het voorbeeld kunt zien geef ik in de schets ook direct aan waar de hekwerken geplaatst moeten worden ten opzichte van het plant 0-punt. Dit heeft als voordeel dat wanneer jouw aannemer het 3D model in bvb Navisworks plaatst dat alles ook meteen goed georienteerd is. Voor ons werkt deze methode altijd heel goed. 

Is dit voor jouw situatie ook toe te passen? Laat hier maar weten of alles duidelijk is. 

Rob

Bijlagen:
Hallo Rob

Ten 1ste fijn dat u hier op reageert. De situatie is bij ons zo. Wij hebben van de aannemer van het hele zorginstelling project een ifc bestand gekregen. Daar staan dus alle etages etc etc in waar de hekwerken moeten komen....dit ifc bestand bevat een bepaald nul punt waar de hekwerken op
moeten komen te staan...U heeft aan dit met een bepaald sketch te doen in een samenstelling ( dit is mij helemaal helder) maar hoe weet ik nou of dit allemaal goed gaat met het nul punt...??

Ik hoor graag van u want ik vermoed dat ik er met u uitkom

Alvast bedankt
Ik open het ifc bestand van de aannemer met het programma Solibri.. als ik bestand heb geopend staat er op een bepaald punt een soort blokje en dat is het algemene nul punt...

Ik hoop dat dit u wat zegt

Ik ben niet bekend met Solibri, maar kan me voorstellen dat dit een viewer is die soortgelijke eigenschappen heeft  als Navisworks (iets waar wij mee werken). In Navisworks kan ik namelijk metingen doen waarbij ik kan zien waar mijn meetpunt ligt ten opzichte van het 0-punt. Door deze metingen kan ik dus mijn orientatie part zo bepalen dat deze overeen komen in x, y en z richtingen en natuurlijk de rotatie.

In onderstaande Navisworks model heb ik een punt aangeklikt en m.b.v. de Measure tool worden de x,y,z waarden aangegeven.

Een andere optie zou kunnen zijn om de aannemer tekeningen te laten verstrekken waarin het o-punt is aangegeven en de locaties waar de hekwerken geplaatst dienen te worden.

Kom je weer een stap verder naar een oplossing? Het kan zijn dat mensen met een bouwachtergrond nog een betere methodiek hebben, maar voor mij als mechanisch ontwerper werkt bovenstaande.

Ok...

Ik kan met solibri wel de meet functie gebruiken... dus als ik dan vanaf het aangegeven nul punt naar het punt meet waar het hekwerk moet komen te staan kan ik als goed is de waardes dus meten...??

Heeft navisworks ook een gratis varriant, dan laat ik mijn ifc bestand gewoon daarin..??

En als u de waardes heeft hoe zet je deze in de sketch..??

Ik zit momenteel met Corona thuis, mocht ik weer aan het werk zijn vindt u het dan goed dat ik een foto laat zien van ons totale ifc bestand..?? En wat het beste is om te doen..??

Wij hebben dit met ons werk nog nooit zo gedaan dit is helemaal nieuw voor ons vandaar al deze vragen...

Er is hier toevallig geen voorbeeld filmpje van..??

Bedankt alvast voor deze
Moeite

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2021   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden