Beyond Inventor Wizard... The Community!
Autodesk Inventor en AutoCAD Forum
Labels:
Hoi Stefan,
Wij gebruiken hiervoor altijd een Samenstelling met daarin een Part waarin enkele simpele schetsen zitten, waar in jouw geval de hekwerken op ge-contrained kunnen worden. Van het part laat je in de samenstelling dan de schets zien en je plaatst de hekwerken op deze schets lijnen. Zoals je in het voorbeeld kunt zien geef ik in de schets ook direct aan waar de hekwerken geplaatst moeten worden ten opzichte van het plant 0-punt. Dit heeft als voordeel dat wanneer jouw aannemer het 3D model in bvb Navisworks plaatst dat alles ook meteen goed georienteerd is. Voor ons werkt deze methode altijd heel goed.
Is dit voor jouw situatie ook toe te passen? Laat hier maar weten of alles duidelijk is.
Rob
Ik ben niet bekend met Solibri, maar kan me voorstellen dat dit een viewer is die soortgelijke eigenschappen heeft als Navisworks (iets waar wij mee werken). In Navisworks kan ik namelijk metingen doen waarbij ik kan zien waar mijn meetpunt ligt ten opzichte van het 0-punt. Door deze metingen kan ik dus mijn orientatie part zo bepalen dat deze overeen komen in x, y en z richtingen en natuurlijk de rotatie.
In onderstaande Navisworks model heb ik een punt aangeklikt en m.b.v. de Measure tool worden de x,y,z waarden aangegeven.
Een andere optie zou kunnen zijn om de aannemer tekeningen te laten verstrekken waarin het o-punt is aangegeven en de locaties waar de hekwerken geplaatst dienen te worden.
Kom je weer een stap verder naar een oplossing? Het kan zijn dat mensen met een bouwachtergrond nog een betere methodiek hebben, maar voor mij als mechanisch ontwerper werkt bovenstaande.
Toegevoegd door Stefaan Boel 0 Opmerkingen 0 Vindt leuk
Toegevoegd door pascal david 0 Opmerkingen 2 Vindt leuk
Toegevoegd door Patrick De Bruyn 2 Opmerkingen 2 Vindt leuk
© 2021 Gemaakt door Stefaan Boel.
Verzorgd door