Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Hallo,

Hierbij een vraagje over het gebruik van iges of step bestanden in inventor. Ik werk nog niet zo lang met inventor maar werk al geruime tijd met Ironcad. Kortom om deze Ironcad bestanden te gebruiken in inventor zet ik ze om naar Iges of Steps, opzich werkt dit maar je mist natuurlijk wel de feature tree.
Ik heb wel onlangs gelezen dat Inventor hiervoor een stukje software voor heeft. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik hoor graag wat de bevindingen zijn.

Vriendelijke groeten Bert

Aantal maal bekeken: 533

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Bert

Ik heb op mijn werk een Step file van een staal leverancier ontvangen om mijn product erin te tekenen.
Deze Step file heb ik geladen met de Feature Recognition tool die je kunt downloaden op Autodesk Labs.
Het werkt vrij goed alleen als er meerdere onderdelen in zitten moet je er rekening mee houden dat er niets is geconstraind.
Voor mij was het een kwestie van opnieuw de staal constructie constrainen en ik kon mijn product er weer in tekenen.
Hierbij de link:http://labs.autodesk.com/utilities/feature_recognition/getting_star...

Mvg Jos
Your drawings are only as good as the symbols that complete them...
hey Bert,

in principe zijn beide goed - zowel step als iges zijn 3D uitwisselformaten. - een beetje vgl met een dwf voor autocad. In essentie hebben zulke 3D uitwisselformaten hun oorsprong gevonden bij een CAD platform - of eerder op de kernel (aka de rekenmachine van een CAD applicatie). Iges dateert al van 1980 en is gebaseerd op een ANSI norm - en STEP is daar een beetje de (norm)opvolger van. STEP is dus technisch nieuwer en kan beter zijn uit tussen 2 platformen uit te wisselen.
Ik zou voorstellen om beide eens te proberen vanuit IronCAD (ken ik persoonlijk niet) en de resultaten in inventor te bekijken: kwaliteit van omzetten, duur van openen, fouten in surfaces,... resulterende filegrootte...

Het verder migreren naar feature gebaseerde elementen kan - daar bestaat een plug in voor //waarschijnlijk reeds standaard op Inventor2011??? Het kan - maar verwacht er ook geen wonderen van. BTW Inventor 2011 bevat een module (extra te instaleren) genaamd FUSION die het featureloos modeleren mogelijk maakt - dan hoef je zelf niet om te zetten
He' Jurgen,

Bedankt voor je reactie,Ik zal de Fusion module opzoeken.
Vriendelijke groeten,

Bert
Ik zou voor stepfiles gaan.
Iges files zijn alleen surfaces en moeilijker na te bewerken en van kleuren te voorzien.
een stepfile daartegen kan je bewerken en ook eigenschappen meegeven zoals massa ed.

workplane
Hoi,

Is het niet makkelijker om m te openen, alle losse parts te grounden, en vervolgens te shrinkwrappen?

Dan heb je gelijk een part waar je onnodige details evt kan weglaten.

groet

Leon
hoi Leon,

Dank voor je reactie echter mijn Inventorervaring is nog gering. kortom hoe kun je grounden en shrinkwappen?

alvast bedankt groetjes Bert
Grounden doe je door in je modelverkenner van een assembly rechtermuis te klikken en daar de optie Ground te kiezen. Standaard staat uw eerste onderdeel al "geground".

oa hier zie je wat shrinkwrap doet.

Shrinkwrap --> http://labs.autodesk.com/files/201_300/299/file_299.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=JmqSX25blIs
Thanks!!
Dag Bert

Als je Inventor fusion ook hebt geinstalleerd en je opend je step file in Inventor en je klikt door op een onderdeel wat in de file zit zal deze geopend worden in Inventor Fusion en kun je de onderdelen aanpassen en zo je onderdeel bewerken.

mvg Jos
ha Jos,
dank voor de reactie, heb fusion nog niet erop gezet want ik ben een weekje vrij geweest. Ik ga er morgen actief mee aan de slag!Ben erg benieuwd of het doet wat ik wil!

groeten Bert
En voldoet het aan uw verwachtingen?
hoi Stefan, het voldoet zeker! echter kom op dit moment tijd tekort om alles rustig uit te proberen :-(

groeten Bert

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2022   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden