Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Ik maak stukkenlijsten aan de hand van de BOM. Nu zou ik willen dat bepaalde onderdelen uit een subassemblage niet voorkomen in die BOM. Als je die onderdelen suppressed, blijven ze in de BOM staan. Omdat het over een subassembly gaat, kan je niet RMK => BOM structure => reference zetten. Hoe kan het wel?

Aantal maal bekeken: 307

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Je kan dit doen door voor dat component naar de iproperties te gaan in uw (sub)samenstelling,

daar op het tabblad occurence te kiezen voor reference, het kan wel zijn dat je je subsamenstelling moet openen om dit te kunnen doen.

Ook heb je die mogelijkheid tijdens het aanmaken van dat component via new part, om daar direct reference te kiezen, om bvb skeletal modeling toe te passen.

Conclusie, wat je wil doen klopt, maar je moet dit op het juiste niveau toepassen, en volgens mij moet het wel mogelijk zijn in de BOM wanneer je het tabblad structured opent, en daar afduikt naar het onderdeel in de (sub)samenstelling. mss ook eens proberen te dubbelklikken?

Fréderic, bedankt voor je antwoord.

Via de BOM, door dubbel te klikken kan je de BOM structure veranderen. Dat komt op hetzelfde neer als door de subassembly te openen en daar de BOM structure te veranderen.

Het probleem is als je de structure veranderd, veranderd hij de structure in de subsamenstelling. M.a.w. als je die subsamenstelling in een andere samenstelling gebruikt, gaat daar dat bewuste stuk ook als reference staan. Dat wil ik niet, ik wil in een assembly bepaalde stukken van een subassembly niet in de BOM, terwijl deze in een andere assembly wel moeten voorkomen. Ik vrees dat dat niet echt zal lukken zeker?

Nu snap ik wat je wil zeggen...

Het blijft 1 onderdeel waarvan jij 2 identieke occurences invoegt.

Je zult een derived part moeten maken of een kopie van dat ene onderdeel een nieuwe samenstelling of een kopie van de bestaande en via component replace moeten werken om te doen wat jij wil, Dan heb je 2 unieke samenstellingen (met misschien dezelfde onderdelen in en een kopie van dat ene onderdeel) die je invoegt in de hoofdsamenstelling.

Wat je altijd kan doen is via de partslist in uw tekening (als je dit wenst) en daar afhankelijk van uw samenstelling, het onderdeel onzichtbaar maken in de partslist.

Niet aan te raden omdat dit manueel werk is, maar wel een quick & dirty oplossing die werkt, maar wel pas op partslist en niet op bom niveau.

Handig om te gebruiken is dan bvb deze macro die ik schreef, of design assistant, of copy in inventor.

Je zal ook die bepaalde onderdelen op phantom kunnen zetten...

Dit heeft geen enkel nut, als reference niet werkt, zal phantom ook niet werken.

Kopie maken van de iam & ipt is de enige mogelijkheid hier.

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2020   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden