Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

Beste leden,

Heeft er iemand een idee hoe ik een wenteltrap kan maken, waarvan de centrale as niet loodrecht naar boven loopt, maar schuin, zoals op volgende foto?

Voorbeeld trap

Ik slaag er maar deels in, als ik een 3D sketch maak met daarmee een spiraal van het onderste punt naar het bovenste punt kom ik in het beste geval met volgend resultaat:

Ik vermoed dat het te maken heeft met de vorm van de spiraal, die zou in feite moeten starten volgens het XY vlak en ook stoppen evenwijdig met dit vlak.

Weet iemand hier raad mee?

Gebruikte versie: Inventor 2018

Alvast bedankt,

Maxime

Aantal maal bekeken: 88

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ja, dat ziet er helemaal uit zoals ik bedoel. Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?

Ik probeer het even in het kort uit te leggen.

(Alles bestaat uit multibody)

* Een workplane voor elke trede

* Een schets voor elk workplane waarbij je project cut edges uitvoert.

* Een 3D schets leggen en de schuine afstand aanduiden met een lijn EN bemating tussen center van de buis op de grond en center van de buis op de eerste schets. (daarmee krijg je je schuine verplaatsing)

* Op elk niveau een workaxis op het centerpunt van de cirkel en het grondvlak zodat je een aantal vertikale workaxes krijgt.

*Een rectangular pattern van de trede (met afstand van de bemating uit uw 3d schets en x aantal treden.)

*Voor elk van de trede Move body gebruiken waarbij je geen move maar een rotate uitvoert (hoek,hoek*2,hoek*3,...)

Met een beetje goed wil kan je dit volledig paramtrisch hebben.

Misschien met draft face werken voor een aantal treden aangezien de aansluithoek sterk varieert.

Bedankt alvast, ik probeer het eens uit. De treden zullen inderdaad verschillen van elkaar vanwege de hoek van de buis.

Ik denk dat het gelukt is (wel nog niet parametrisch, maar het is een goed begin).

Nu nog de afwerking van de treden aanpassen (de plooi naar beneden zit op sommige plaatsen in de centrale buis) en ik ben er.

Hartelijk dank voor de hulp!

Top! , ik zou persoonlijk de buis iets minder schuin maken, zodat je met je hoofd niet tegen dat ding loopt :-)

Inderdaad, dit ging ik nog verder uitwerken/simuleren d.m.v. een 3D model van een persoon er op te plaatsen.

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2018   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden