Beyond Inventor Wizard... The Community!

Autodesk Inventor en AutoCAD Forum

kan ik op één of andere manier de bematingen van de onderdelen bij op de onderdelen lijst laten komen in inventor 2010 ? ,is voor mij nog nieuw

Aantal maal bekeken: 750

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wim,

ik veronderstel dat je de ruwe maten of de buitenmaten van een onderdeel in de stuklijst wil hebben...
Vollautomatisch kan dit in elk geval niet volgens mij, maar wel via een workaround.
Je kan alles in de stuklijst kwijt wat een eigenschap heeft - althans de eigenschappen die ook in de iproperties te vinden zijn. En daar is al geen plaats voor enige ruwe maten van het onderdeel.
Maar men kan wel een custom propertie veld maken die men bijv "Ruwe Maat" noemt. Dit veld kan je al voorzien in je templates. Of via Design Assistant via de functie "Copy Design Properties" verdelen naar reeds bestaande componenten.
De waarde van het veld zal je uiteindelijk wel zelf moeten invullen. Voor assen dan "Ø50x200" of voor een blokje "50x20x300".

In de tekening plaats je een stuklijst, en editeer deze. Kies met RMK de "Column Chooser" en voeg het Custum Propertie veld toe. Wil je de vorm van deze stuklijst zo standaard instellen zal je die moeten saven in de Styles Editor.
Dag Wim ,

Wat je doet is een lege part template aanmaken. Wat je doet in die template is bij iProperties op het tabblad custom
bv 3 custom text parameters aan te maken met de naam lengte , breedte, dikte. in uw parameters maak je dezelfde 3 user parameters aan en die markeer je om te exporteren (vinkje op het einde van de parameterregel).
Nu sla je die op als een part template.
In je drawing maak je dezelfde 3 user properties (lengte , breedte, dikte) aan bij de column chooser van je part list. en die voeg je toe aan je part list. eenmaal je part list oké is sla je die op in uw stijl , anders moet je dit iedere keer doen.
Het enigste wat je nog moet doen is iedere keer dat je een onderdeel maakt ervoor zorgen dat je die drie parameters toewijst aan uw part tijdens het tekenen door een bemating eraan toe te wijzen ofwel door een formule zodat je aan de juiste dikte van uw stuk komt. Als je dit vergeet, dan staat er gewoon de standaard waarde. Indien je er niet aan uit geraakt zie dan op IW de tutorial: Hoe hang ik parameters aan men stuklijst? Daar staat het in geuren en kleuren uitgelegd.
Mvg,
Fréderic vandenplas - AP-modeling
bedankt Jurgen en frederic ik ga dat eens proberen , ik teken voornamelijk maatkasten en vandaar zou het gemakkelijk zijn kwamen de maten in één keer bij in de onderdelenlijst .
Hey wim,
Mocht je de werkwijze van fréderic werken voor jou,
Dan kan ik je volgende tutorial nog aan raden.
AI2010 heeft namelijk een zalige functie bijgekregen.
retrieve-dimensions-and-name-parameters
veel plezier

RSS

Interessante links

Word Fan!

Inventor Wizard Cartoons

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2021   Gemaakt door Stefaan Boel.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden